Proyecto Erasmus

Nuestro centro educativo ha iniciado una clara apuesta por su modernización e internacionalización, con la transformación de sus enseñanzas a modalidad bilingüe (español-inglés), entendiendo que es fundamental en un mercado laboral abierto como el actual, que su alumnado y profesorado adquieran las competencias necesarias para poder desenvolverse en este entorno.

Estamos acreditados con la carta ECHE que puedes descargar en el siguiente enlace:

ERASMUS CHARTER FOR HIGHER EDUCATION 2021-2027 ( descargar PDF)

"Aprender un idioma es tener una ventana más desde la que observar el mundo." Proverbio chino.

 

ES José Planes es un Instituto de Educación Secundaria ubicado en el barrio de Espinardo, cercano a la ciudad de Murcia. Nos encontramos en
un distrito con una alta densidad de empresas tecnológicas, tanto pequeñas como multinacionales.


El departamento de informática y comunicaciones de nuestro centro ofrece enseñanzas superiores de Formación Profesional de dos años de
duración, donde tenemos una trayectoria de internacionalización desde 2008. Ofertamos el ciclo formativo de grado superior bilingüe en inglés:
Desarrollo de Aplicaciones Web. Y estamos trabajando para ampliar nuestra oferta formativa.


Tenemos socios de calidad en varios países, pero queremos seguir mejorando esta red de socios estableciendo relaciones de reciprocidad que
nos permita hacer movilidades de personal e intercambios que redunden en una mejora de la calidad de nuestras enseñanzas.


Estamos apostando por una transición ecológica en nuestro centro, involucrando a toda la comunidad educativa a través de diferentes proyectosde innovación, también a través del proyecto Erasmus+ vemos necesario adoptar medidas que permitan reducir o compensar el impacto negativo de los desplazamientos.


Nuestra intención es garantizar las movilidades a los estudiantes asegurando la igualdad de oportunidades independientemente de sus
condiciones socio-económicas.


Esperamos seguir obteniendo resultados tangibles como: mejorar el rendimiento académico, la empleabilidad, las habilidades comunicativas,
competencias profesionales, habilidades lingüísticas y espíritu europeo.


El esfuerzo en mejorar la internacionalización a través de movilidades en Europa es una ventaja para los participantes: fundamentalmente
alumnado y profesorado pero también abarca a las familias y resto de comunidad educativa.

Estamos acreditados con la carta ECHE que puedes descargar en el siguiente enlace:

ERASMUS CHARTER FOR HIGHER EDUCATION 2021-2027 (PDF)

IES José Planes is a Secondary and Vocational Learning School located in Espinardo, a district in the north of the town of Murcia, which is the capital of the region. Our school is located in a multicultural neighbourhood close to the University of Murcia and we are in the heart of the technological district of Murcia. The school has around 800 students in all levels and numbers are encreasing.


In recent years we’ve been modernizing our school and making our education more international. General education in our school has more than 50% of bilingual students in English and Spanish. We are also offering German and French as a second language as a result of our internationalization policy. 

The main reasons why the educational community appreciates European Projects is they enable us to: improving the personal and professional skills of staff and students. So, when students are interested in mobilities we work to achieve it and to take advantage of the relevant learning opportunities. That is the reason why we participate in several European programs like E-twinning (with several quality prizes), and Erasmus+ mobilities for students and staff. We are used to working and making team decisions involving all the staff. The mobility commission composed of several members of the staff helps to provide transparency and equal opportunities.

We publish all the activities related to European Programs. We are continuously updating our web page (with a special section for Erasmus+ program) and we are very active in social media.

We are proud of the established advances in the early stages of our ecological transition which is related to innovation projects in our school involving all the educational community.

IES José Planes offers a bilingual degree programme in English: “Higher Technician in Development of Web Applications” with a duration of two years with an enrolment of 40-50 students. Since 2008 the Information and Communication Technology (ICT) Department has been encouraging our students to carry out an internship in a European company through European Programmes. This diploma is sought after by students and we might offer other degree programs in the future. ICT students are often required to work in several multinational companies and start-ups that are excellent partners for our school. We also have quality partners and contacts in other countries, some of which are also settled in our region and that’s why they look for good workers ready to work in an international context. We have partners and contacts in several countries: Germany, Netherlands, France, Portugal, Ireland, Estonia, Finland, Norway, Belgium and the United Kingdom. We hope to keep this network growing in the future and find good counterpart organizations broaden and deepen our cooperation project.

We are aware that international mobility has many advantages: it is a powerful tool with impact on all the educational community, promoting European identity, improving the quality of higher education and providing a multicultural environment to all the participating organizations with good learning opportunities. That is the reason why there is demand from both students and staff to undertake mobilities.

Objectives for students
1. Grant a mobility opportunity to every student, irrespective of their socio-economic background.
2. Develop our students’ soft skills and attitudes such as creativity, respect, learn to learn, proactivity, adaptability, communication, team working, reliability, etc.
3. Improve bilingual or multilingual skills.
4. Exchange technologies, work processes and digital skills.
5. Improve their employability or job conditions.
6. Extend their learnings to their families, friends, classmates, local companies or organizations.
7. Develop ecological consciousness and social responsibility.
8. Contribute to the internationalization and digitalization of business.
9. Improve their attendance and grades.

Objectives for staff
1. Exchange new teaching practices focused on students.
2. Improve bilingual or multilingual skills.
3. Improve digital skills focusing on digitalisation and data protection.
4. Update, learn, exchange and incorporate innovative technologies, scientific knowledge and content in their teaching.
5. Develop soft skills such as creativity, negotiation, mediation, adaptability, communication, team working.
6. Extend their learnings to the rest of the educational community.
7. Reduce carbon emissions and the use of paper and plastics.

General Objectives
1. Increase our staff and student mobilities.
2. Increase our contacts and partners looking for reciprocity in collaboration.
3. Promote European values.
4. Exchange models for the use of spaces and resources in the school.
5. Make our diplomas attractive to everyone and also encourage girls to study in the ICT field.
6. Promote social cohesion, multiculturalism, democracy, active and participative citizenship.

En el proyecto participa toda la comunidad educativa:

Alumnado y familias: participan en las encuestas, convocatorias, charlas, preparación de movilidades, etc.

Personal de administración y servicios: participa el personal de oficina en cuestiones relacionadas con acreditación y registro de expedientes. Los consejeres para envíos de correspondencia internacional.

Equipo directivo: colabora en la toma de decisiones y organización de las actividades.

Departamento de orientación: colabora en la selección de alumnado candidato, realización de entrevistas y prevención de abandono.

Departamentos de idiomas: colaboran en la redacción de documentación en inglés, proceso de selección, corrección de currículum.

Profesorado de Formación y orientación laboral: colabora en el proceso de selección, corrección de currículum.

Profesorado del departamento: colabora en la solicitud de proyectos, el proceso de selección, preparación logística de actividades, evaluación.

Las decisiones relacionadas con las movilidades Erasmus+ se toman principalmente en el departamento de Informática y Comunicaciones, ya que las actividades de nuestro proyecto van dirigidas al alumnado y profesorado de Formación Profesional.

Disponemos del siguiente buzón atendido por la coordinadora Erasmus+ para dudas, sugerencias y preguntas: planeserasmus@gmail.com

Además, contamos con la comisión de movilidades para la toma de decisiones ágiles en proyectos, evaluación y criterios de selección.

 

SUBIR

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies